1. Zorg voor een rustige werkplek
Een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimde geest! Niets is zo vervelend als ploeteren tussen de stapels papieren en koffiekopjes. Hou je bureau netjes, dat zorgt voor rust. Maak er een aangename plek van, met eventueel een leuke kalender en foto’s. Een beetje gezelligheid doet wonderen.
2. Stel prioriteiten!
De belangrijkste zaken eerst! Heb je een belangrijke deadline, zorg dan dat je hier eerst aan begint. Kleinere zaken handel je later af. Probeer ook niet alles tegelijk te doen, maar focus je op één taak tegelijkertijd. Zo voorkom je dat je sommige dingen maar half goed doet.
3. Maak een duidelijke planning
Organisatie is key! Kijk naar wanneer jij het productiefst bent, en plan een moeilijke taak dan in. Begin bijvoorbeeld ’s morgens met de taak waar je het meest tegenop ziet. Plan ook routinetaken op vaste tijdstippen, dat geeft rust.
4. Verzorg jezelf en neem af en toe pauze
Neem om het uur een kleine pauze om je hersenen even te laten uitrusten. Het hoeft geen lange pauze te zijn, maar het zorgt ervoor dat je weer helder kan nadenken.